Nyheter

Entreprenadgarantin har upphört att gälla – Vad innebär det?



Entreprenadgarantin har upphört att gälla. Som vi tidigare informerat om upphörde Byggherrens entreprenadgaranti (5 år) att gälla den 4 november 2024.
Vad innebär det?

Detta innebär att ansvar för fel numera ligger på bostadsrättshavaren för det som är ”synligt” inne i lägenheten respektive på föreningen för övriga fastigheten.
Exakt ansvarsfördelning mellan bostadsrättshavare och föreningen regleras i bostadsrättslagen och föreningens stadgar.

Om du har ett fel i din lägenhet – vad göra?
Om du som medlem har något i lägenheten som går sönder eller inte fungerar som det ska, går det fortfarande att felanmäla till Sydsverige Entreprenad via vår hemsida på denna länk.
Felanmäl genom att använda länken på hemsidan Felanmäl här dygnet runt.

Om felet avser något som numera är medlemmens ansvar att åtgärda kommer Sydverige genom sina hantverkare kunna rätta till felet, men kostnaden kommer alltså att bäras av dig som medlem.
Om du som medlem hellre vill åtgärda felet på annat sätt, till exempel genom att anlita hantverkare själv, går detta bra. Om du anlitar egna hantverkare, tänk på att alltid anlita hantverkare som har godkänd kompetens/auktorisation och som gör ett fackmannamässigt arbete (till exempel för elektriska arbete och våtrumsarbete).

När det gäller vitvaror rekommenderar vi dig att kontakta Siemens på 0771-19 55 00; se även denna länk på Siemens hemsida: Felanmäl här dygnet runt.

Om du vill renovera
Notera att om du tänker renovera lägenheten bör du alltid kontakta styrelsen för att stämma av om du behöver föreningens godkännande eller ej.

Om du har några frågor, tveka inte att skriva till oss på

Brf Prisma Hyllie
Styrelsen